ترکمنستان زیرساخت کشاورزی خود را مدرن می کند

تحلیلگران می گویند که بخش غذایی توسعه یافته بازار را از تولیدات داخلی پر کرده است و آنها را جایگزین کالاهای وارداتی نموده است.

نوشتۀ جمعه قلی آنایف

عشق آباد – رسانه ها در ماه ژوئیه گزارش دادند که رهبری ترکمنستان با افزایش تولید و فرآوری تولید و محصولات حیوانی به وفور مواد غذایی در این کشور کمک می کند.

این روند خبر خوبی برای مردم است؛ چرا که سیلوهای گندم، دامپروری ها و گلخانه های جدید همچنین ظرفیت تولید محصولات پخته شده، شیرینی، سوسیس و محصولات لبنی باعث ایجاد شغل و کاهش بیکاری خواهد شد.

پلوان خزرتوف، متخصص سابق کالا در وزارت بازرگانی، گفت: «بازار مصرفی به تدریج در حال تغییر به سود تولیدکنندگان است.»

او گفت: «در آغاز هزاره، 95 درصد از کالاها در طبقه بندی غذایی منشاء خارجی داشتند. این رقم به حدود 65 تا 70 درصد … کاهش پیدا کرده است.»

آرد یک نمونۀ درخشان

از آرد به عنوان نمونه ای یاد می شود که شاهد تحول بوده است.

خزرتوف گفت: «مصرف کنندگان اکنون آرد داخلی را ترجیح می دهند، که از جنبه های خاصی (محتوای آهن و اسید فولیک) بهتر از آرد وارداتی است.»

شرکت دولتی محصولات نانی ترکمنستان این پیروزی را ناشی از دو عامل می داند.

نخستین عامل این است که گندمکاران استیجاری کشور قادر بوده اند تا همۀ نیازهای کشور به گندم را تأمین کنند. عامل دوم این است که مجتمع های تولید آرد به جدیدترین فناوری ها از جمله سیلوهای جدید مجهز شده اند.

اورازلی گوگلدیف، مهندس و متخصص شرکت محصولات نانی ترکمنستان، گفت: «فقط در ماه ژوئن امسال، ما به طور همزمان شروع به استفاده از هشت سیلوی جدید با ظرفیت 360,000 تن گندم کردیم. … ما آخرین تجهیزات ایتالیایی، سوئیسی و دیگر کشورهای اروپایی را همه جا نصب کرده ایم.»

پیشرفت در زمینۀ محصولات دیگر

انتظار می رود که چنین پیشرفت فوق العاده ای به زودی در طبقه بندی های گوشت و لبنیات ایجاد شود که هنوز سهم عمدۀ بازار دست کالاهای وارداتی است.

بگنچ چاریف، اقتصاددان وزارت توسعه اقتصادی، گفت: «اکنون ترکمنستان تنها در یک قرارداد 2 میلیون دلاری [5.7 میلیون منات ترکمنستان] در حال تهیه شیر پرچرب از بلاروس، لهستان و اوکراین است. اما به زودی تولید شیر تازه داخلی در بازار به اندازه کافی خواهد رسید.»

مجتمع های جدید دامپروری در ماه ژوئیه در استان های آخال و داشغوز آغاز به کار کردند. چریف گفت: «این مجتمع ها برای نگهداری 1,000 راس گله و تولید 4,000 تن شیر و 150 تن گوشت در هر سال و همچنین تولید 20 نوع لبنیات مختلف طراحی شده اند.»

بنا به گفتۀ متخصصان، مصرف کنندگان پیش از این شروع به سود بردن از حضور تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی در بازار کرده اند.

پلوان خزرتوف، که سالها تجربه در فروش مواد غذایی دارد، گفت: «به جای تکه های بیمزه گوشت بوفالو وارداتی، مصرف کنندگان اکنون گوشت گاو یا گوسفند گران، اما خوشمزه ذبح داخلی را با اشتیاق می خرند و به جای ران مرغ وارداتی به محصولات مجتمع مرغداری گوش تولومی گرایش پیدا کرده اند.»

با این وجود، وزارت توسعۀ اقتصادی می گوید که ترکمنستان از محصولات خارجی در محصولاتی مانند سبزیجات، میوه، شکر، کره، تخم مرغ و بسیاری موارد دیگر عقب است.

چریف گفت: «ما افزایش تولید میوه و سبزی را پیشنهاد می کنیم که تجهیزات کنونی کنسروسازی سبزی و میوه را قادر خواهند ساخت تا از ظرفیت کامل خود استفاده کنند.»

تأکید بر تولیدکنندگان خصوصی

رشد پویا در تولید مزارع پیش از این اتفاق افتاده است. بر اساس آمار دولتی، در شش ماهه اول 2014 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، تولید میوه و سبزی 2.4 درصد، گوشت 1.8 درصد، و شیر 3.3 درصد افزایش داشته است.

متخصصان می گویند که برای رشد بیشتر، تولیدکنندگان خصوصی نیاز به تشویق فعالانه و شرایط برای کار مؤثر و کاملا مورد پذیرش دارند.

گوگلدیف گفت: «در این مرحله، دولت باید خودش را صرف متنوع سازی تولید، اختصاص زمین بیشتر به باغات میوه، باغچه ها و تاکستان ها کند و باید برخی کشاورزان مستاجر را از تعهد کاشت پنبه یا گندم آزاد کند.»

امید اصلی این کشور به تولیدکنندگان خصوصی است.

گوگلدیف گفت: «تولیدکنندگان خصوصی ما به اندازۀ تحلیلگران تحصیلکردۀ بازار خوب هستند. آنها می توانند به سرعت برآورد کنند که امروز بازار چه می خواهد و فردا دنبال چیست. لذا چیزی را می کارند که مصرف کنندگان می خواهند.»

اسیای میانه آنلاین

5 پاسخ to “ترکمنستان زیرساخت کشاورزی خود را مدرن می کند”

  1. fereydoondiyeji Says:

    payandeh.türkmenistan

  2. fereydoondiyeji Says:

    aghaye welimohammad arzanesh ra akharinbar darsale1995 didam,rooze khaksparie marhoom.sarhang khatibi,man we mrhoom ashoorpour we h.o dar khaneye wey chay khordim.h.o,dar Canada saken ast.arzanesh dar ashgabat tadrise zabane Farsi mikard,dar daneshgah

  3. fereydoondiyeji Says:

    khanom ya aghaye Dayan.salam,man hichgah dar tumar aleyhe türkmenistan sherekat nadashtam

  4. دایان Says:

    فریدون جان نمک شناسی خیلی خوب است. اما شماها که هم حرمت نمکو و هم نمکدان را یکجا شکستین و با چهار دست و پا و با هزار و چند گلایه از آنجا فرار کردید و در آستین غرب غرق در هزیان گویی هستید. اخه این چه منطقیه که از یکطرف بدلایلی از آنجا می گریزید و بعد از مدتی هم در وصف آن قصه و شعر مینویسید. اگر به گفته هایتان واقعا اعتقاد داشتید از آنجا کوچ نمی کردید یا الان به آنجا برمی گشتید و نیازی نبود تا در اینجا مجبور به دورویی بشوید.
    آدم باید تا این حد بی حیا باشد همین دیروز بود که برای نجات جان اقای ارزانش و برای حفظ امنیت ایشان در کشور تورکمنستان تومار جمع میکردید و زیر تومار امضا می کردید و دولت تورکمنستان را مسئول معرفی می کردید و امروز صحبت از مملکت پدری یا مادری و یا عمویی و خواهری و نمک شناسی می کنید. فریدن جان چایی نخورده میخواهی پسر خاله بشی. نه بابا نمیشه چونکه مُهرتون هم خرابه اشکال داره.

  5. fereydoondiyeji Says:

    man,hagh daram ke azkhandane in neweshteh khoshhal beshawam,türkmenistan be man penah dad,nan we abe anjara khordam

بیان دیدگاه