نقدی بر واگذاری مدارس دولتی به موسسات غیر دولتی

سال تحصیلی جدید با خبری غیر منتظره برای دانش آموزان و اولیا برخی مدارس آغاز شد.
خبر واگذاری مدرسه شان به بخش خصوصی، بر اساس این طرح وزارتی تعدادی از مدارس دولتی، عمدتا در مقطع ابتدایی که دارای تراکم تعداد دانش آموزان هستند هدف قرار گرفتند و به صورت خرید خدمات آموزشی و بر اساس ضوابط و مقررات خاصی به بخش خصوصی واگذار شدند.
وجود ابهاماتی در این طرح به ویژه در حوزه کیفیت تعلیم و تربیت، باعث نگرانی اولیا دانش آموزان و فرهنگیان گردیده است.
تصویر کوچک شده

اولکامیز- سلیم دولت پور : سال تحصیلی جدید با خبری غیر منتظره برای دانش آموزان و اولیا برخی مدارس آغاز شد.
خبر واگذاری مدرسه شان به بخش خصوصی، بر اساس این طرح وزارتی تعدادی از مدارس دولتی، عمدتا در مقطع ابتدایی که دارای تراکم تعداد دانش آموزان هستند هدف قرار گرفتند و به صورت خرید خدمات آموزشی و بر اساس ضوابط و مقررات خاصی به بخش خصوصی واگذار شدند.
وجود ابهاماتی در این طرح به ویژه در حوزه کیفیت تعلیم و تربیت، باعث نگرانی اولیا دانش آموزان و فرهنگیان گردیده است.
به نظر میرسد هدف از اجرای این طرح پوشش کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه در مقطع ابتدایی و افزایش بهروری است.
به گفته اسماعیل آبادی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان کلاله این شهرستان با کمبود بیش از 100 معلم در مقطع ابتدایی مواجه است که اگر در تمام شهرستان های استان چنین کمبودی وجود داشته باشد با کمبود بیش از 1400 نفری در 14 شهرستان استان مواجه هستیم.
یکی از دلایل کمبود نیرو می تواند تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 و اضافه شدن کلاس ششم به مقطع ابتدایی و عدم ساماندهی مناسب و استخدام نیرو توسط آموزش و پرورش به تناسب تغییر نظام آموزشی باشد.
در این طرح آموزش و پرورش سرانه دانش آموزان را که منابع موثق، مبلغ آن را 350 هزار تومان برای یک سال تحصیلی اعلام کرده اند به بخش خصوصی پرداخت می کند و بخش خصوصی مکلف است نیروی انسانی مورد نیاز مدارس دولتی را تامین و اداره کند. و تنها یک نماینده آموزش و پرورش در این مدارس باقی خواهد ماند. و همه نیروهای دولتی آموزش و پرورش به مدارس دولتی که دارای کمبود نیرو هستند منتقل خواهد شد.
لازم به ذکر است که این کمبود با دادن شیفت به معلمان جبران می شد که کار در دو شیفت قطعا از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود.
این در حالی است که مسولین وزارت آموزش و پرورش هزینه سالانه هر دانش آموز را یک میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرده اند که با رقم پرداختی به بخش خصوصی فاصله زیادی دارد و این نکته را در اذهان ایجاد می کند که آموزش و پرورش قصد دارد نیروهای ارزان قیمت را بدون تعهد استخدام و به صورت غیر مستقیم جذب و در هزینه های خود صرفه جویی کند.
نکته دیگر این است که شهریه ثابت مدارس غیر دولتی استان حداقل 600 هزار تومان در مقطع ابتدایی می باشد و پرداخت هزینه سرانه 350 هزار تومان به این مدارس جهت اداره مدارس دولتی نیز این سوال را ایجاد می کند که چگونه می توان این مدارس را با منابع کم اداره کرد؟
همانطور که می دانیم بیشترین هزینه ها در آموزش و پرورش مربوط به نیروی انسانی است و چون بخش خصوصی به دنبال حداکثر کردن سود خود است، مجبور است میزان پرداختی به معلمان جدید خود را به کمترین مقدار برساند تا به سود دهی برسد.
حقوق پیشنهادی این موسسات غیردولتی به واجدین شرایط استخدام 250 الی 350 هزار تومان در ماه بدون هیچ گونه مزایا می باشد که کمتر از یک چهارم حقوق یک معلم آموزش و پرورش است.
و نگرانی اولیا نیز از این بابت است که این نیروها اولاً آیا توانایی تدریس را دارند؟
و اگر دارند آیا انگیزه ایی برای آنها می ماند که با این حقوق کم، فکر خود را متمرکز به تدریس کنند؟ نیرو هایی که بعد از چند روز از شروع کلاس درس هنوز در حال طی مراحل گزینش خود هستند تا بعد از پذیرش و طی یک دوره دو سه روزه به کلاس های درسی بروند که اکنون توسط معلمین آموزش و پرورش اداره می شود و دانش آموزان باید منتظر ورود معلم جدید خود بعد از چند روز از ورود معلم اول مهری خود باشند.

آنچه در مورد این طرح واضح است:
هزینه سرانه دانش آموزان مدرسه هدف کاهش خواهد یافت.
معلمان با تجربه ،خوب وبا انگیزه به همراه معلمان خسته و بی تجربه و بی انگیزه و نا کار آمد از مدرسه هدف خواهند رفت.
نیرو های جدید وارد حوزه تعلیم و تربیت خواهند شد. که کم تجربه و با انگیزه های متفاوت و بعضا معلمین بازنشسته باتجربه که عشق به تدریس آنها را بازگردانده و اشتغال زایی خواهد شد. مدرسه توسط یک بنگاه اقتصادی اداره خواهد شد که به فکر حداکثر کردن سود خود است.
بنگاه اقتصادی برای حفظ آبرو و بقای خود و جلب رضایت آموزش و پرورش و مردم خواهد کوشید و آنچه اکنون نا مشخص است موفقیت و عدم موفقیت این طرح است. موفقیت در این طرح در گرو همکاری متقابل اولیا دانش آموزان ، فرهنگیان، آموزش و پرورش و موسسات خصوصی مجری طرح است.
اولیا و فرهنگیان با پذیرش طرح و اعتماد به بخش خصوصی و تداوم همکاری فکری و معنوی خود با مدرسه، آموزش و پرورش با انتخاب بهترین مدیران بخش خصوصی جهت اجرای طرح و نظارت بر آنها، بخش خصوصی با گزینش بهترین نیروها و آموزش آنها و بسیج امکانت خود و بسنده کردن به حداقل سود در جهت رسیدن به حداکثر کیفیت، نیروهای جدید با حداکثر تلاش و با انگیزه خدمت صادقانه، می توانند نگرانی ها را از اجرای این طرح کاهش دهند و می توان امید به موفقیت این طرح و جبران کمبود نیرو و افزایش کیفیت آموزشی و همچنین افزاش بهروری در مدارس را در بلند مدت داشت که اجرای آزمایش این طرح را با دیدی خوشبینانه دنبال و با توکل به خدا به سر انجام برسانیم.

تاريخ ۱۳۹۳/۷/۶

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: