شادروان آنه محمد ساده

تاريخ 2015/2/21

گلشن مهر – امان قليچ شاد مهر: در سال 1340 شمسی در روستای اونق یلقی از توابع آق قلا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در روستای خود و دوران دبیرستان را در شهرستان آق قلا گذراند. چند سالی را در کشورهای ترکمنستان و آلمان سپری کرد. سرانجام به وطن خود بازگشت. شعر او صمیمی، سیال، عمیق و خلاق است. او شعر نوی ترکمنی را با چاشنی صحرا و طبیعت گره زد و توانست حرفی برای گفتن داشته باشد. بی شک او در اعتلای شعر نوی ترکمن سهم به سزایی دارد. شاعر ساده و صمیمی با کوله باری از اندوه و درد و بیماری در نهم بهمن ماه سال 1381 دار فانی را وداع گفت.

صحرام

منینگ سیریم

سانگا آچیان سینام

صاندیغیم دیر صحرام

هایسی دنگیز منی سندن آرالار

نه ننگسی داغ آرامیزدا اوتورار

هایسی یول لار منی سندن ییتیرر؟

منینگ مقصدیم

سندن یالبیران

ساده لیغیم

سحریم دیر صحرام

سنینگ بیلن

قارا تونگچانی آرادا قویوب

آق گووندن گوررونگ توتاسی گلیار

چوغوب – چوغوب

آرزولاریم بیان اده سیم گلیار

منینگ چراغیم

سنینگ اوجاغنینگدان اود آلار

یانیب بیلیان

یاقیب بیلیان

یوره گیم دیر صحرام

بیر آرقا آرمان

باش یوز آرقا امید

آرقامدمداکی یوک

منینگ حسرتیم

سنینگ خزرینگدا طعاما دوران

عجیزلیگمی یوران

ایلدن یاشیران

سال لاریم دیر صحرام

ترجمه ازامان قلیچ شاد مهر

ای صحرای من

راز من آن صندوق گشوده ی سینه ی من است.

ای صحرای من!

کدامین دریا؟

می تواند مرا از تو برباید؟

کدامین کوه می تواند در میان ما بنشیند؟

و کدامین راه می تواند مرا از تو گم کند؟

مقصد من

درخشش سادگی و سحر من است.

ای صحرای من

دوست دارم با غالداوی سیاه که بین ماست

جوشان جوشان با تو به حرف بنشینم.

دوست دارم از آرزوهایم برای تو بگویم

بر آتش اجاقت هیزم اندازم

ای صحرای من!

روشنایی من

این دل من است که می تواند بیفروزد

بسوزد و بسوزاند

ای صحرای من!

من یک نسل آرزو

پنج نسل افتخار

و پانصد نسل امیدم.

ای صحرای من!

سوزها و سازهای من

در دریای تو به غم نشسته است.

تو شوینده ی ناتوانی منی

تو اشکهای غریبانه ی منی

که سالها

دور از چشم ایلم گریستم.

اولکامیز

پاسخی بگذارید

