گفتگو با کمال الدین ارازگلدی داشلی برون پژوهشگر جوان ترکمن

سایت اولکامیز – نخستین همایش ملی نگاهی نو به ادبیات عامه از چهارم تا ششم بهمن در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار شد. در این همایش از ترکمن صحرا پژوهشگر جوان کمال ارازگلدی با مقاله نگاهی به فرهنگ عامه قوم ترکمن در رمان آتش بدون دود اثر نادر ابراهیمی حضور داشت که مورد توجه برگزار کنندگان همایش قرار گرفت و یکی مقالات برگزیده برای ارائه به صورت سخنرانی بود. به همین مناسبت گفتگویی را با این معلم و محقق جوان ساعی انجام دادیم که با هم می خوانیم:

تصویر کوچک شده

اولکامیز- قبل از هر چیز جهت آشنایی خوانندگان، درباره خودتان و تحصیلاتتان بگویید؟
با تشکر از شما و سلام و احترام حضور مخاطبین عزیز روزنامه گلشن مهر ، کمترین بنده خداوند «کمال الدین ارازگلدی داشلی برون» هستم و همانطور که از پسوند نام خانوادگی ام مشخص است در روستای پاک و مرزی داشلی برون به دنیا آمدم. سی و یک سال سن دارم و در شهریور 1391 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شدم.

اولکامیز- موضوع پایان نامه شما در مقطع کارشناسی ارشد چه بود؟
عنوان پایان نامه من «بررسی تشبیه و استعاره در دیوان فرخی سیستانی» بود و در مورد صور خیال و انواع تشبیه و استعاره و عناصر تصویرساز در دیوان فرخی سیستانی کار کردم.

اولکامیز- شما که در عرصه ادبیات ترکمن هم توانایی کار را داشتید چرا سراغ شاعران فارسی زبان رفتید؟ بهتر نبود که موضوعی در رابطه با ادبیات ترکمنی انتخاب می کردید؟
چرا. خیلی دوست داشتم که درباره یکی از شاعران ترکمن کار کنم. حتی در این باره به مدیر گروه دانشگاه هم چند موضوع ارائه دادم اما آن زمان اگر موضوع ترکمنی انتخاب می کردی حتماً باید استاد راهنمایت هم ترکمن می بود و فقط دکتر «طواق گلدی گلشاهی» از دانشگاه گرگان به عنوان استاد راهنمای مهمان می توانست موضوعاتی از این قبیل را راهنمایی کنند. حتی بنده با ایشان در این باره تماس هم گرفتم و ایشان نیز علیرغم علاقه ای که به پذیرش موضوع پیشنهادی من داشتند نمی توانستند قبول کنند چرا که سقف پذیرش ایشان پر شده بود بنابراین به پیشنهاد مدیر گروه آن زمان سرکار خانم دکتر «ملیحه مهدوی» این موضوع اخیر را برای نگارش پایان نامه ام انتخاب کردم که اتفاقاً تجربه خوبی هم برای من بود.

اولکامیز- در مورد مقاله تان بگویید چه شد که رفتید سراغ آتش بدون دود و نادر ابراهیمی؟
سال ها قبل در نشریه صحرا و در سه شماره پیاپی مطلبی از اینجانب چاپ شد با عنوان «نقش و جایگاه ترکمن ها در سینمای ایران» البته با نام مستعار «رامین معتمد». در این مقاله سعی کردم به حضور قوم ترکمن به عنوان یکی از اقوام ساکن در ایران در تاریخ سینمای ایران بپردازم. از همان آغاز فیلمبرداری در ایران توسط «خان بابا معتضدی» که از میدان اسبدوانی استرآباد و اسبهای ترکمن فیلم گرفته بود تا سال 1384 (زمان چاپ مقاله) که فیلم «دلباخته» با بازی «فریبرز عرب نیا» در نقش تایماز اکران شده بود.

در حین این تحقیق به فیلم «صدای صحرا» ساخته «نادر ابراهیمی» رسیدم و پس از آن سریال موفق و مطهر «آتش، بدون دود» که اصلاً نمی شد نامی از آن به میان نیاورد علیرغم آن که سریالی تلویزیونی بود. پس از آن دنبال رمان هفت جلدی ابراهیمی گشتم تا آن را مطالعه نمایم. سه جلد اوّل رمان دیوانه کننده بود. دیالوگ های قوی، فراز و فرودهای داستان، گره افکنی ها و گره گشایی ها، صحنه پردازی های بدیع و همه و همه خیره کننده بودند. تک جملات ناب ابراهیمی در خلال حوادث داستان عالی است. شخصیت های داستان یکی جذاب تر از دیگریست.

بی خود نیست که جایزه نویسنده برگزیده بیست سال بعد از انقلاب را به خاطر همین رمان به ابراهیمی دادند. از همان موقع شیفته این رمان و البته سریال آن گشتم که متاسفانه هیچ گونه دسترسی به آن نداریم و تنها بخشی از پشت صحنه و بخش هایی کوتاه از چند قسمت آن را که در مستند «قصه نادر» از شبکه چهار سیما و به مناسبت درگذشت ابراهیمی پخش شده بود در دست داریم و دلمان به همین هم خوش است. در همین جا فرصت را غنیمت شمرده و از مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عاجزانه خواهشمندم تا نسخه کامل این سریال پاک و مطهر را که حتی هم اکنون و از رسانه ملی قابلیت پخش بدون سانسور را دارد در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

اولکامیز- ما هم امیدواریم که این آرزوی شیرین شما تحقق یابد. سوالی برای من پیش آمده، عنوان «ترکمن، بدونِ گناه» چه ارتباطی با موضوع مقاله شما دارد؟
این عنوان را بر اساس اولین سطور رمان انتخاب کردم و در واقع یک نوع بازی با نام رمان است. مرحوم نادر ابراهیمی ضرب‏المثلی ترکمنی را در صفحه‏ی 4 آغاز چهار جلد اوّل کتاب قید کرده است با این مضمون که: «آتش بدونِ دود نمی‏شود، جوان بدونِ گناه (یک مثل قدیم ترکمنی).» من هم از این تمثیل زیبا استفاده کردم و جای جوان را به ترکمن دادم و شد «ترکمن، بدونِ گناه». البتّه داوران همایش اصرار داشتند که این عبارت از ابتدای عنوان مقاله حذف شود.

اولکامیز- آیا پیش از این در همایش های دیگری هم شرکت داشتید؟
پیش از این با مقاله «بررسی مضامین مشترک اخلاقی در آثار سعدی و اشعار پروین اعتصامی» در «نخستین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم» که در 22 آبان 1393 در دانشگاه آزاد علی آباد کتول برگزار شده بود شرکت داشتم. هم اکنون این مقاله در پایگاه سیویلیکا نمایه شده و با یک جستجوی ساده از اینترنت می توان به آن دست یافت.

اولکامیز- آیا امکان این هست که مقاله تان را در سایت بگذارید تا خوانندگان سایت نیز از آن بهره ببرند؟
چرا که نه. انشاء الله پس از چاپ مجموعه مقالات همایش آن را به طور کامل در اختیار شما خواهم گذاشت تا در سایت خوبتان درج نمایید. برای شروع چکیده و مقدمه آن را تقدیمتان می کنم.

اولکامیز- در مورد کارهای آینده تان صحبت بفرمایید؟
هم اکنون در حال گردآوری و تصحیح مجموعه اشعار مرحوم «گوکجه شاهیر یلمه» هستم. شاعر خوش قریحه ای که در بین عموم مردم محبوبیت داشته ولی متاسفانه کم کم دارد از یادها می رود. ان شاء الله اگر قسمت بشود و بتوانم اشعار ایشان را به فارسی هم ترجمه کنم قصد دارم تا آن را به صورت کتابی چاپ نمایم.

اولکامیز- چه طور شد که به فکر گردآوری اشعار این شاعر افتادید؟
این شاعر فقید ترکمن، پدربزرگ پدری همسرم است و با تشویق و حمایت فرزندان فهیم و هنردوست ایشان آقایان داود ، صفرمحمد و محمد تجددیلمه این کار را آغاز کردم. ایشان برخی از اشعارشان را در دفتری یادداشت نموده بودند و برخی را هم برای شخص دیگری می خواندند و او نیز آن ها را می نوشت که البته نیاز به تصحیح و تنقیح دارد. توصیفات زیبای این شاعر مسحورکننده است و سطح وسیع علوم او و نیز اشعار به روز و اجتماعی اش واقعاً در مرتبه ای والا از شعر و شاعری قرار دارد. با خودم فکر کردم که حیف است چنین شاعری با این درجه از استواری سخن، به مردم و ادب دوستان ترکمن شناسانده نشود. البته می دانم که راهی سخت را در پیش دارم و نیازمند یاری استادان و بزرگان ادب و هنر ترکمن هستم. ان شاء الله که به سرانجامی مطلوب برسد.

اولکامیز- سخن آخر؟
از زحمات خالصانه همه دست اندرکاران و هیئت تحریریه سایت خبری اولکامیز که جهت اعتلای فرهنگ و ادبیات ترکمن تلاش مضاعف دارند تشکر می کنم .

تاريخ 2015/3/5

 

پاسخی بگذارید

