بایدها و نبایدهای کاندیداتوری مجلس

رشید نافعی فعال فرهنگی و سیاسی
محور اصلی برنامه ها این باید باشد کاندیداهای احتمالی باید هرگونه بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع كرده و با تلاش و كوشش مضاعف از بی عدالتی و حق كشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری كند و بازخوردهای متاثر از چنین برنامه های عدالت محور در زندگی روزمره مردم و متعاقب آن در محیط اجتماعی کاملا عینی و به صورت عملی مشهود باشد .
تصویر کوچک شده
بعضا می بینیم در این بین و گیرودار رقابتهای انتخاباتی یکی به خاطر برنده شدن حاضر است دست به هر کار بزند، دروغ بگوید وعده خلاف دهد تا نظر و رای مردم را به خود جلب کرده و به کرسی نمایندگی برسد. در اینجا یک سوال اساسی پیش می آید نماینده ای که با چنین شیوه و روشی به جایگاه نمایندگی مجلس برسد آیا خواهد توانست انتظارات و مطالبات بحق وقانونی موکلین خویش را بر آورده سازد….؟

گلشن مهر -رشید نافعی× : نزدیک 9 ماه دیگر تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فاصله داریم و کم کم سر و کله کاندیداهای احتمالی پیدا می شود و سعی دارند به هر شکل ممکن نظر مردم را سمت خود جلب نمایند تا در نهایت در اسفندماه مجوز ورود به بهارستان را بگیرند ولی متاسفانه خیلی به ندرت می بینم بقچه برنامه ای و پکیج های آماده برای چنین ورودی را داشته باشند. در بعضی موارد مشاهده میشود کاندیداها در دورهم نشینی ها از چیزهایی سخن به میان می آورند که وظایف ذاتی یک نماینده نیست و چه بسا بسیاری از مردم نیز از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند.
كار نماینده مجلس رفع مشكلات شخصی یكایك موكلان نیست زیرا این كار عملی نبوده و چنانچه هرفردی چنین ادعایی كند، سخنی در چارچوب قانون و حرف صادقانه ای مطرح نكرده است . از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را كسب كنند.
اگر خوانندگان محترم این مرقومه این گفته های بنده را کلیشه ای ، تکراری و در حد شعار تلقی نکنند محور اصلی برنامه ها این باید باشد کاندیداهای احتمالی باید هرگونه بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع كرده و با تلاش و كوشش مضاعف از بی عدالتی و حق كشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری كند و بازخوردهای متاثر از چنین برنامه های عدالت محور در زندگی روزمره مردم و متعاقب آن در محیط اجتماعی کاملا عینی و به صورت عملی مشهود باشد .
شاید فقدان چنین برنامه های منسجم و عدم شناخت درست وظایف نمایندگی مجلس باعث شده است امروزه کاندیداهای بیشتری به خود جرات بدهند اغلب با انگیزه های پیش پا افتاده و با داشتن گواهینامه و تحصیلات کارشناسی ارشد با هرگونه بینش سیاسی –اجتماعی پایین ، با کمی استطاعت مالی ، طایفه ای و شارژ شدن های احتمالی توسط دیگران …. انگیزه های ورود به کارزار انتخاباتی را پیدا کنند که این موارد را ضمن احترام به ایده هرکسی مختار است در چارچوب قوانین موجود نامزد نمایندگی مجلس بشود ولی از نگاه دیگر به نظر نگارنده چنین ورود و اعلام حضور با انگیزه های نا متعارف یاد شده در سطور بالا، دست کم گرفتن و بی اعتنایی به شعور سیاسی –اجتماعی مردم است.
اعتقاد بر این است مجلس از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها باید باشد..که افرادی با مناعت طبع و سواد و بینش بالا را می طلبد و درگرو حضور چنین افرادی است که مردم نسبت به تحقق خواسته هاو مطالباتشان امیدوار گشته و آگاهانه دست به انتخاب کاندیداها خواهند زد.
حدود38اصل از 177 اصل قانون اساسی به صورت مستقیم و مشروح به مجلس شورا اسلامی اختصاص دارد.
در اصل 71 مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی می تواند قانون وضع كند.
در اصل 74 نیز آمده است لوایح قانونی پس ازتصویب هیات وزیران به مجلس ارایه می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.
بر اساس اصل 76 ،‌مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور كشور را دارد.
با توجه به اصل 84 هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی كشور اظهار نظر كند.
در اصل 87 نیز آمده است ، رییس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشكیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد و دوران تصدی نیز در مورد مسائل مهم و مورد اختلاف می تواند از مجلس برای هیات وزیران تقاضای رای اعتماد كند.در اصل 88 نیز آمده است ، در هر موردی كه حداقل یك چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس و یا هر یك از نمایندگان از وزیر در باره یكی از وظایف آنان سوال كنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس شورای اسلامی حاضر و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یك ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد ،مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی. بعضا می بینیم در این بین و گیرودار رقابتهای انتخاباتی یکی به خاطر برنده شدن حاضر است دست به هر کار بزند، دروغ بگوید وعده خلاف دهد تا نظر و رای مردم را به خود جلب کرده و به کرسی نمایندگی برسد. در اینجا یک سوال اساسی پیش می آید نماینده ای که با چنین شیوه و روشی به جایگاه نمایندگی مجلس برسد آیا خواهد توانست انتظارات و مطالبات بحق وقانونی موکلین خویش را بر آورده سازد….؟
× فعال فرهنگی و سیاسی
 تاريخ 2015/6/21

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: