ضرورت راهیابی نمایندگان ترکمن به مجلس چیست؟

انتخابات مجلس در استان گلستان اغلب مذهبی و قومیتی است. هر چند در این میان ترکمنها نگاه بازتری داشته و تاکنون به کاندیداهای غیر ترکمن آرای زیادی داده اند ولی آیا قومیت های دیگر نیز همین گونه عمل کرده اند ؟!

ادوار مختلف انتخابات نشان داده است که ترکمنهأ – سیستانی ها و فارسها ( فارس و ترک و محلی ها و . . .) اغلب به کاندیداهایی از جنس زبان و مذهب و نژاد و فرهنگ خاص خود رای داده اند و در این رقابت هر قوم و گروه به فکر پیروزی بوده است . اما سئوال اساسی اینکه راهیابی نمایندگان ترکمن به مجلس چه اهمیتی دارد؟ چرا هم و غم  فعالان ترکمن در جهت فرستادن نماینده قوی و تونمند از قوم خود می باشد؟ نماینده بومی ترکمن چه ضرورتی دارد؟ گزارش نشریه نوظهور بحر خزر به قلم ایلدش ترکمن صحرا را به صورت خلاصه شده بخوانید . گفتنی است این مطلب یک ماه قبل منتشر شده است :

b_250_250_16777215_00_images_381271675_majlis.jpg

 کمتر از چهار ماه دیگر به انتخابات مجلس باقی مانده است و کم کم کاندیداهای احتمالی بر فعالیتهای غیر رسمی خود می افزایند، آهسته آهسته فضای انتخاباتی در حال شکل گرفتن است. کاندیداها به نوعی در رسانه های چاپی و مجازی خودی نشان می دهند. گروههای مجازی بسیاری در حال فعالیتند. گروههای بسیاری در ترکمن صحرا تشکیل شده است که محور صحبتشان چگونگی گسیل نمایندهای ترکمن برای ترکمن صحراست. ترکمنها با جمعیت چند هزار نفری خود در استان گلستان به استثنای گنبد کاووس در انتخاب نماینده ترکمن کمتر موفق بوده اند چون همواره باید با جمعیت و عوامل تاثیرگذار جنوبی به رقابت می پرداختند. در این گزارشپرسیده ایم » آیا نماینده باید بومی باشد و چرا؟» غالب مصاحبه شوندگان، «بومی» را در مفهوم ترکمن بودن در نظر گرفته اند که برای ترکمن صحرا صدق میکند. شرح گزارش از نظر گرامی تان میگذرد:

فرشید، فعال فرهنگی از گنبد می گوید: در انتخابات مجلس شورای اسلامی قراراست از هر حوزه انتخاباتی که معمولا یک شهرستان را شامل می شود، یک یا دو نفر به نمایندگی از طرف مردم ساکن در آن منطقه جغرافیایی به مجلس راه پیدا کنند. ما مردمی به نسبت سنتی هستیم و در ذهن ناخود آگاهمان اصولی حک شده که تغییر دادنشان گاهی خیلی سخت است، به نظر اکثر مردم، نماینده مجلس، وکیل آن مردم در مجلس است که قرار است به نیابت از حقوقشان دفاع کند و اولین ترجیحشان این است که یکی از خودشان باشد! ولی مشکل از اینجا شروع می شود که ما مردم ترکمن، هم از نظر نژادی و هم از نظر مذهبی با اکثریت مردم کشوری که در آن زندگی میکنیم و به آن تعلق داریم تفاوت های آشکاری داریم و بدتر از آن، غیر از نمایندگی مجلس و چند پست مدیریتی نه چندان قابل توجه، جایگاهی قابل توجه یا حتی قابل وصول در بدنه غالبا دولتی کشور نداریم، در چنین شرایطی دیگر نمایندگی مجلس صرفا یک وکالت ساده نیست، تبدیل میشود به یک نماد، یک سمبل خواست مردمی که دوست دارند صدایشان به گوش ها برسد و حقشان پایمال نشود، از دست دادن معدود تریبون هایی که میشود فریادی از گلوی مردم ترکمن بود، آن هم به مدت چهار سال تمام، کم ناکامیی نیست.
این احساس همیشه در میان ترکمنها بوده و هست که جایگاه واقعی خودشان را ندارند، حس ناخوشایند تبعیض و نابرابری را هیچ دولتی توانسته یا نخواسته بزداید.
ایران یک کشور دارای حساسیت های بالاست با یک نظام سیاسی بسیار خاص؛ در این سیستم قومیت و مذهب اصولا جایی از اعراب ندارند ولی واقعیت همیشه این گونه نیست.
اصرار بر انتخاب یک نماینده بومی که ما ترجمه میکنیم: ترکمن، یک تلاش است، یک مبارزه در عین ناامیدی و ضعف؛ مردمی که امیدشان را از دست بدهند و دست از تلاش بردارند محکوم به نابودی هستند، به غرق شدن در دریای اکثریت؛ خوشبختانه ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.
آنهایی که اصرار دارند یک نماینده ترکمن در مجلس داشته باشند، دانسته یا ندانسته این پیغام را انتقال میدهند: ما ترکمن هستیم، مردمی در اقلیت، دوست داریم خاص و اصیل باشیم، دوست داریم به عقیده و مذهب ما احترام گذاشته شود، همانطور که در جنگ و دفاع از میهن و روز اخذ آرا شعار برابری و برادری و همدلی سر می دهیم، مابقی روزهای سال هم این اصل یادمان نرود که همه فرزندان ایران هستیم و اگر رنجی هست یا خوشی و نعمتی، فرقی نمیکند، هر چه هست برای همه برابر باشد، نه که برای عده ای برابرتر باشد!
طاهر کارمند بهداشت و درمان از بندرترکمن نیز بر بومی بودن نماینده مجلس تاکید دارد و میگوید: نماینده مجلس باید دربین مردم بوده باشدتا با آگاهی به امورمنطقه سکانداری نمایندگی مجلس را به عهده بگیرد.
صفا ندیم کارشناس ارتباطات اجتماعی و شاغل در وزارت نفت از بندرترکمن می گوید:
ابنکه نماینده باید بومی باشد، تا بتواند درد ها و الام و نقاط ضعف و قوت و همچنین توانمندی ها و استعدادهای یک منطقه و شهر رو شناسایی و به مقامات اجرایی منتقل کند و در امور تقنینی بتواند قوانینی متناسب با شهر و منطقه به تصویب برساند یک عبارت پذیرفته شده و به قولی اصل ثابت شده است، از منظر ما ترکمن ها و نیز اصول دموکراتیک و قوانین تبیین شده بشری باید و باید این اتفاق رخ دهد.

غفار از آق قلا می گوید: در مورد بومی بودن کاندیدا های انتخابات مجلس، بستگی به منطقه و مکان کاندیداتوری فرد. یا بهتره بگویم به انتظارات مردم رای دهنده آن منطقه دارد. به فرض مثال اگر منطقه مورد نظر هنوز مشکلات اقتصادی و عدم توسعه امکانات دولتی نظیر مدارس و دانشگاه باشد مطمئنا فرد کاندیدا از نظر مردم آن منطقه باید بومی و از بطن همان جامعه و به قولی درد آشنای منطقه باشد. اما اگر انتظارات اکثریت مردم رای دهنده فراتر ار این مسایل فوق الذکر بوده وبه دنبال مسایل سیاسی باشد مطئنا بومی بودن کاندیدا در اولویت نیست بلکه خط مشی و تفکرات سیاسی کاندیدا هست که تعیین کننده است. هرچقدر جوامع توسعه یافته تر باشد مسلما جهت انتخاب نماینده ها به همین سمت و سو گرایش خواهند داشت. چون که در این جوامع مسایل کلان مملکتی در نظر گرفته میشود. با توجه به عرایضم نوع انتظارات مردم رای دهنده حوزه انتخابات تعبین کننده بومی بودن یا نبودن نماینده را مشخص میکند. امیدوارم کشورمان به حدی از رشد و توسعه برسد که مسایل قومیتی وتعصبات مذهب در انتخابات تاثیرگذار نباشد بلکه ملاک انتخاب شایستگی اجتماعی و علمی و مدیریتی فرد مد نظر قرار بگیرد.

حبیب جویای کار که به تازگی از 6 سال تحصیل و خدمت سربازی فارغ شده و با مشکل اشتغال در منطقه اش مواجه است می گوید:
هیچ کسی برای خانه کس دیگری دل نمیسوزاند، اگر خانه ای بخواهد آباد بشود باید همه اعضای خانه بسیج بشوند نماینده ای که می رود بایدازهمان خانه باشد.

ساری خان، کاسب از گنبد هم می گوید: ضرورت بومی ضرورتش از این پیش فرض ناشی میشه که نماینده بومی و دردآشنا هم میره مجلس عوض میشه و یادش میره از کجا و به نمایندگی از کدوم مردم رفته مجلس، وای به حال اینکه غریبه باشه، زاده ی یه خاک دیگه، از یه مردم دیگه، با به درد دیگه…

حافظ پناهی مدرس دانشگاه از منطقه گمیشان هم می گوید: برای من اصل سوال مهم است! بومی در تعاریف جغرافیایی به معنی بوم و سرزمین و به محل زندگی گفته میشود. اما به نظر من سوال کننده اینجا منظور از بومی بودن را مترادف با ترکمن بودن میداند و برای او فرقی ندارد که یک نفر از گنبد و یا هر جای دیگر بیاید و از این قسمت به عنوان کاندیدا و بعد نماینده مجلس شود برای او مهم و اصل قومیت است. (این نظر ایشان دقیقا نظر نگارنده نیست)
در نگاه کلی به عنوان یک ترکمن شرایط حال برای نگاه من نیز شاید چنین اقتضا کند اما همه چیز در این نباید باشد که چشم بر سایر شرایط یک کاندیدای اصلح ببندیم باید دنبال کاندیدای اصلح و از لحاظ قدرت چانه زنی بالا و روابط عمومی بالا باشد . مجلس مدیر نمیخواهم که در بیلان کاری کاندیدایی بنویسیم مدیریت فلان اداره به مدت چند سال یا ریاست فلان سازمان . مجلس جای شور و تصمیم است جائیست که طرح های کلان کشوری طرح و تصویب می شود آن وقت نماینده ای دنبال عوض کردن رییس فلان اداره کوچک می شود، مجلس جای سخنوران است تا در کمترین زمان ممکن با حرف زدن درنطق پیش از دستور مجلس که مهمترین زمان برای حرف زدن و گفتن مشکلات بخش نمایندگی خودش است من دوست دارم نماینده ای مثل دکتر مطهری یا الیاس نادران یا پورمختار داشته باشم تا …

ایلدش ترکمن صحرا: بومی بودن یک نماینده از ضروریات است. بومی نبودن یعنی نبودن! نماینده باید مشتی نمونه خروار بوده در آن منطقه جغرافیایی زندگی کرده باشد. اگر نماینده برای مردم ساحل نشین است باید ساحل نشین باشد و نماینده جنگل نشینان و نماینده صحرانشینان نیز از همان جغرافیا برخیزند.

بومی بودن نماینده برای مردمی که متفاوت از سایر شهروندان یک کشورند اهمیتی بیشتر پیدا می کند. مردم متفاوت دغدغه ها و خواسته های متفاوتی دارند که برای بقای حیات گروهی آنها اهمیت بنیادین دارد. حق بر متفاوت بودن اصلی ترین حق این مردم است که باید در قانونگزاری در نظر گرفته شود و در وظیفه نظارتی مجلس مورد توجه قرار گیرد. پس نماینده باید با مردم زندگی کرده و به زبان مادری خود و مردم ،گفت و شنید کرده باشد در غیر این صورت درکی از احساس و عواطف و خواسته های درونی آن مردم ندارد پس لاجرم باید زاده آن بوم باشد. زاده آن بوم نیز قطعا باید وفادار باشد و برای حفظ جایگاه سیاسی خود را به آغوش قدرتمندان نیاندازد.

اکثر قریب به اتفاق طرفهای مصاحبه شونده در این گزارش و چه آنهایی که در گزارش قید نشده اند بومی بودن نماینده را ضرورت می دانند، بر اصلح بودن نماینده تاکید دارند و صرف بومی بودن را کافی نمی دانند اما بیم از آن دارند که عدم قناعت به بومی بودن و به دنبال نماینده اصلح بودن، ایشان را از نماینده بومی محروم نماید. مساله ای که از سوی دیگر از طرف برخی نیروهای مترصد فرصت مورد سوء استفاده قرار می گیرد تا در میدان رقابت میان نیروهای بومی، مزیت نسبی کاندیدای اصلح را خنثی نمایند.                                   منبع – بحر خزر

اولکامیز

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: