فرمانده کل قوا بخش یک و دو

یوری امیلیانوف محقق تاریخ

مترجم: ا. م. شیری

از صراحت گئورگی کنستانتینویچ (ژوکوف) خوشم آمد. از دفتر خارج شدیم، گفتم که این صحبت قاطع شما با فرمانده کل قوا را حتی نمی توانستم تصور کنم. ژوکوف پاسخ داد: «ما تندتر از این هم بحثهایی داشته ایم». حق به جانب او بود: «برای موفقیت نظامی فقط آرزو کافی نیست».

«چپ تا زمانیکه از استالین اعاده ی حیثیت نکرده، هرگز نخواهد توانست راه در دل زحمتکشان باز کند، باید بنشیند و درهمان خرقه ی پوسیده اش، بقول شاعر، فخر به حماقت کند».

رفیق زنده یاد، نیما کوهبنائی

http://kprf.ru/history/party/149992.html
٢ دی- جدی
1394

این عقیده را گئورگی ژوکوف هم تأئید می کند: «لازم به گفتن است که چگونه من مطمئن شدم ی. و. استالین در مجموع آن آدمی نبود که با او نتوان پیرامون مسائل حاد بحث کرد و حتی از نقطه نظر خود اکیدا دفاع نمود». مارشال اتحاد شوروی، ک. ک. راکاساوسکی شاهد چنین بحث استالین با ژوکوف بود: «استالین به ژکوف دستور داد علمیات نچندان بزرگی را برای تسهیل اوضاع لنینگراد در ایستگاه راه آهن واقع در منطقه کیروف لنینگراد انجام دهد. ژوکوف ضرورت انجام عملیات گسترده برای نیل به هدف را توضیح داد. استالین در جواب گفت: «همه اینها خوب، رفیق ژوکوف، اما توجه داشته باشید که ما ابزار کافی نداریم». ژوکوف پافشاری کرد: «در غیر این صورت هیچ دستاوردی نخواهیم داشت. فقط آرزو کافی نیست». استالین رنجش خود را پنهان نکرد، اما ژوکوف باز هم روی موضع خود پافشاری کرد. بالاخره، استالین گفت: «بروید رفیق ژوکوف، فکری بکنید، فعلا مرخصید». از صراحت گئورگی کنستانتینویچ (ژوکوف) خوشم آمد. از دفتر خارج شدیم، گفتم که این صحبت قاطع شما با فرمانده کل قوا را حتی نمی توانستم تصور کنم. ژوکوف پاسخ داد: «ما تندتر از این هم بحثهایی داشته ایم». حق به جانب او بود: «برای موفقیت نظامی فقط آرزو کافی نیست». ژوکوف در رد ادعاهای دایر بر خودرأیی استالین نوشت: «پس از مرگ استالین ادعاهای دایر بر اینکه او برای حل مسائل نظامی- سیاسی به تنهائی تصمیم می گرفت، مطرح شد. اینها فقط ادعاهای بی اساس هستند. پیشتر من گفتم که اگر مسائل با آگاهی به واقعیت امور به اطلاع فرمانده رسانده می شد، او آنها را مورد توجه جدی قرار می داد. من شاهد موارد زیادی بوده ام که او بعد از بحث و گفتگو از تصمیم قبلی خود صرفنظر کرده است. از قضا، بسیاری از عملیات ها چنین آغاز شدند»……

Posted on دسامبر 27, 2015 in دریافتی

فیس بوک Hamid Sanjari

یک پاسخ to “فرمانده کل قوا بخش یک و دو”

  1. fereydoon diyeji 007 Says:

    dar zendane k.g.b be bazjuye russ goftam,shoma 100 bar az man porsidid manham jewab dadam,motarjeme türkmen be man goft,deling müng kefinden biri dogri.esase kare bazjui be in rah bood

پاسخی بگذارید

