رقمی که در آلمان سابقه نداشته است

(چرا رقم مرگ و میر در تصادفات آلمان کمتر و کمتر می‌شود)

آماری که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که آلمان در سال ۲۰۱۶ در حوادث رانندگی‌اش کمترین تعداد کشته را در ۶۰ سال گذشته داشته است. رقم این قربانیان ۳۲۱۴ نفر اعلام شده، این در حالی است که تعداد تصادفات در این سال نسبت به ۲۵ سال گذشته (از زمان وحدت دو آلمان) بیشترین بوده (دو میلیون و ششصد هزار مورد). رقم مجروحان هم نسبت به سال گذشته یک افزایش هشت دهم درصدی نشان می‌دهد و به ۳۹۶ هزار و ۷۰۰ مورد رسیده است. اکثر قربانیان و مجروحان هم پیاده‌روها و دوچرخه‌سواران و موتورسواران بوده‌اند.

img_6083

در آلمان مجموعا ۴۵ میلیون خودرو وجود دارد (در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون) و بیشترین تعداد قربانی رانندگی به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد که به ۲۱ هزار نفر رسید.

کاهش فاحش شمار قربانیان حوادث رانندگی، هم به محدودیت قانونی سرعت در مناطق پر رفت و آمد مربوط می‌شود، هم به استفاده از کمربند در خودروها و کلاه ایمنی در دوچرخه‌سواری و موتور سواری، هم به ممنوعیت تقریبا مطلق مصرف الکل قبل از رانندگی، هم به جاده‌های ایمن و کم‌خطر و هم به ایمن‌ترشدن هر چه بیشتر خودروها. این که با این همه شمار تصادفات افزایش پیدا کرده، از نظر کارشناسان عمدتا به وررفتن رانندگان با تلفن‌های همراه و تحرک هر چه بیشتر انسان‌ها و استفاده آنها از خودرو برمی‌گردد.

یک عامل مهم در کاهش شمار قربانیان، ایمن‌سازی هر چه بیشتر خودروهاست. در سمیناری که هر سال با شرکت کارشناسان تشکیل‌ می‌شود کل تصادفات آنالیز می‌شوند و نقاط ضعف ایمنی در خودروها دوباره شناسایی می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش‌ها بیش از همه بر این متمرکز است که چگونه می‌توان در تصادفات شدید از حرکت موتور به درون اتاق و آسیب‌زدن به پاها و کمر سرنشینان جلوگیری کرد.

در مجموع این ایمن‌سازی با هدف تبدیل مرگ به جراحت سنگین، جراحت سنگین به جراحت سبک و جراحت سبک به خسارت به بدنه اتوموبیل پیش رفته است. صرفنظر از این که اتوموبیل‌های خودران الکترونیکی که آینده خیابان‌ها را ترسیم می‌کنند انسان را بیش از پیش به تکنیک وابسته می‌سازند، ولی اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که با افزایش شمار این گونه خودروها تعداد تصادفات روندی بیش از پیش معکوس به خود خواهد گرفت، به یک دلیل ساده: تکنیک سریعتر از انسان واکنش نشان می‌دهد، هر چند که در مواردی قدرت ابتکار انسان به وضعیت پیش‌آمده فراتر از تکینک است. در مجموع اما ۹۵ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی ارزیابی می‌شود. این بدان معناست که تکنیک تقریبا عاری از خطا، شاید به شدت تصادفات را به حداقل برساند، شاید.

عامل برجسته دیگر در کاهش مرگ و میر در تصادفات شبکه‌ای شدن و تخصصی‌شدن شمار هر چه بیشتری از بیمارستان‌ها و کلینک‌ها در پذیرش مجروحان رانندگی و کار سریع در رهانیدن آنها از خطر مرگ و آسیب‌دیدگی‌های سنگین است. ۵۴۰ بیمارستان آلمان در شبکه‌ای در این زمینه به هم وصل شده‌اند و دائم مشغول تبادل تجربه و معرفی امکانات خود به یکدیگرند. این که آلمان بیشترین تعداد آمبولانس‌ها نسبت به جمعیتش در سطح جهان را دارد و این که خودروها در خیابان هم در راه‌دادن به آمبولانس‌های حامل مجروحان کوچکترین درنگی نمی‌کنند هم سهم کمی در رهانیدن مجروحان از خطر مرگ ندارد.
t.me/HabibHosseinifard

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: